Als Manager Business Development ben ik steeds bezig om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen en potentiële klanten daarvoor te interesseren. Onze ervaring met internationale verhuizingen biedt in mijn optiek namelijk meer logistieke mogelijkheden. Toen ik eind 2010 door de logistieke dienst van het Koninklijk Concertgebouw Orkest – intern bekend als de podiumstaf – werd benaderd met de vraag of wij in staat zouden zijn om het instrumententransport voor een Europese tournee voor hen te verzorgen, heb ik dan ook meteen ‘ja’ gezegd. Ik wist toen nog niet eens precies waar ik ‘ja’ tegen zei, maar het is natuurlijk een eer om door zo’n gerenommeerd gezelschap gevraagd te worden. En ik was ervan overtuigd dat wij dat met onze hoogwaardige organisatie aan zouden kunnen. Het bleek overigens dat wij één van de offertestellers waren, maar gelukkig (of natuurlijk?) viel de keus uiteindelijk op ons.
Liefdevolle relatie
Wat direct duidelijk werd gemaakt, was dat het om vaak oude, unieke en onvervangbare instrumenten ging. Professionele musici die hun beroep met passie uitoefenen, hebben nu eenmaal een persoonlijke band met hun instrument. Dat is een liefdevolle relatie, bijna te vergelijken met die van een ouder met een kind. Zorgvuldigheid en finesse zijn sleutelwoorden als het gaat om het vervoer van die instrumenten. Mede daarom heeft het orkest drie mensen op de loonlijst staan om het instrumententransport te begeleiden. Uiteindelijk hebben we een speciale vrachtwagen laten bouwen, die eind 2011 gereed was. Daarvoor hebben we een aantal logistieke bewegingen met gehuurd materiaal uitgevoerd.
‘Voor ons is het heel gewoon om van deur tot deur te denken’
Toen die bijzondere vrachtwagen gereed was, heb ik tegelijk aangegeven dat we die investering graag deden, maar dat we nog wel meer diensten voor onze rekening konden nemen, zoals het verzorgen van luchttransport. In 2012 hebben we samen met het orkest een pittige testcase uitgevoerd. Luchttransport naar en binnen Azië, waar drie landen werden aangedaan. De podiumstaf was daar enorm tevreden over, mede omdat we niet alleen de internationale vliegbewegingen regelden, maar ook de lokale logistiek. Voor ons als verhuizers is het heel gewoon om van deur tot deur te denken, voor het Koninklijk Concertgebouw Orkest was dat een openbaring. Ze hoefden niet meer allerlei eindjes zelf aan elkaar te knopen, maar konden alles aan ons overlaten. One-stop-shopping dus.
Hollands Glorie
Nu is het alweer bijna lente in 2013. De tijd vliegt letterlijk voorbij. Het jubilerende Koninklijk Concertgebouw Orkest heeft al een tweeweekse tournee door Europa en twee optredens in New York en Washington achter de rug. Nu zitten we in Zuid-Afrika waar ook een reeks optredens is gepland. En er volgt nog een intensief jaar, zowel qua reizen als qua samenwerking. In juni gaan we naar Zuid-Amerika, dan weer Europa en aan het eind van het jaar krijgen we een ‘grand dessert’ in de vorm van een tournee langs Moskou, Sint Petersburg, Bejing, Tokyo en Australië. Druk, druk en nog eens druk, absoluut. Maar ook ontzettend mooi om dit mee te maken en zelf te ervaren hoe onze vernieuwende en onderscheidende dienstverlening in de praktijk wordt gewaardeerd. Ik ben werkelijk trots dat ik bij Koninklijke De Gruijter & Co werk en dat ik de vrijheid krijg om mijn werk op mijn manier te doen. En wat deze tournee extra leuk maakt, is dat twee koninklijke organisaties elkaar hebben gevonden. Hollands Glorie ten top. Wordt vervolgd.
Hartelijke groet van Wencke. Of, zoals ze hier zeggen: totsiens.